Підтримка розвитку системи географічних зазначень в Україні

22.04.2019

  Проект фінансується Європейським Союзом

“Підтримка розвитку системи географічних зазначень в Україні”

Проект впроваджується компаніями DMI, GFA та ADECIA

Проект ЄС «Підтримка розвитку системи географічних зазначень в Україні» допомагає Україні створити дієву систему географічних зазначень у відповідності до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Проект співпрацює з державними установами, виробниками, бізнес-асоціаціями, об’єднаннями споживачів, туроператорами, недержавними громадськими організаціями та всіма іншими зацікавленими сторонами з бажанням вдосконалити систему географічних зазначень в Україні.

Команда проекту працює над:

  •           удосконаленням законодавства України, що регулює сферу географічних зазначень, та його узгодження з нормами ЄС;
  •           підвищенням кваліфікації державних службовців, що працюють з географічними зазначеннями;
  •           наданням консультацій щодо ребрендингу товарів, які використовують географічні назви ЄС;
  •           сприянням реєстрації українських географічних зазначень (зокрема вина, спиртних напоїв, сирів та меду);
  •           розвитком винного/гастрономічного туризму в регіонах, де зареєстровані географічні зазначення;

Ключові партнери проекту:

Міністерство економічного розвитку та торгівлі України (МЕРТ), що відповідає за реалізацію державної політики у сфері захисту інтелектуальної власності (ІВ), а також

Міністерство аграрної політики та продовольства України (МАПП), що відповідає за розвиток сільських територій та систему контролю якості сільськогосподарської

Підписавши Угоду про асоціацію з ЄС, Україна та країни ЄС взяли на себе низку зобов'язань в тім числі й у сфері захисту географічних зазначень, які походять з територій Сторін Угоди. Темі географічних зазначень у тексті Угоди про асоціацію з ЄС відведено цілий Підрозділ 3 (статті 201-211).

 Що таке ГЗ?

Географічні зазначення – це один з видів добровільного захисту товарів від недобросовісної конкуренції та ефективний інструмент колективного просування товарів на ринках. Знак географічного зазначення наноситься на продукт і посвідчує його високу якість, довгу традицію виробництва і особливий зв’язок з територією, де його виготовляють. Це можуть бути грунтові та кліматичні особливості, що вирізняють певне географічне місце, традиційні методи виробництва, які передаються від покоління до покоління та забезпечують унікальні властивості продукту. Продукт може бути захищено таким зазначенням на державному та міжнародному рівні, що посилює конкурентоспроможність товару на ринках завдяки його унікальності.

Географічним зазначенням може бути захищена більшість харчових продуктів та напоїв, призначених для споживання людиною: м’ясо, молочні продукти, риба, мед, фрукти, овочі, напої, зроблені з використанням екстрактів рослин, хліб, макаронні вироби, випічка, торти, печиво, цукерки, шоколад, пиво, вино, спиртні напої тощо.

Географічні зазначення активно використовуються в країнах-членах ЄС для підвищення рівня впізнаваності виробників з метою привернення підвищеної уваги споживачів до відповідних продовольчих товарів.

В чому інтерес споживачів?

Споживачі, купуючи продукт з ГЗ, отримують гарантовану якість продукту, який має специфічні регіональні характеристики. Географічне зазначення підтверджує такі переваги відповідного продукту:

а) якість 
Гарантія найвищої якості продуктів з ГЗ забезпечується трьома рівнями контролю: 
- сам виробник гарантує якість своєї продукції через дотримання специфікації;
- контроль якості з боку асоціації виробників;
- контроль якості зовнішнім незалежним сертифікаційним органом.

б) захист від підробки 
ГЗ інформують про місце походження продукту: де він був винайдений і виготовляється до сьогодні за традиційною технологією. Всі зареєстровані продукти з ГЗ вносяться у національний і загальноєвропейський реєстри, ця інформація є публічною, і споживачі можуть її самостійно перевірити.

в) натуральність і автентичність
Продукти з ГЗ виробляються з натуральних складників без додавання ГМО і синтетичних домішок. Часто продукти з ГЗ є водночас органічними продуктами.

г) зв’язок з культурною спадщиною 
Продукти з ГЗ - це не просто їжа, це частина кулінарної спадщини того чи іншого народу. Для споживачів, а особливо туристів, це можливість відчути культуру на смак. Часто продукти з ГЗ є свого роду смачним гастрономічним сувеніром. Крім того, продукти з ГЗ – це продукт для гурманів.

В чому інтерес виробників?

Виробники продукції з маркою ГЗ можуть ефективніше захищати свої права і збільшувати ринок збуту, адже реєстрація ГЗ на продукт дає виробникам наступні переваги:

а) підтверджує високу якість та безпечність їхньої продукції, її унікальність та традиційність.

Продукти з захищеними ГЗ належать до сегменту преміум-класу. Таким чином, завдяки ГЗ виробники можуть диференціювати свій продукт серед аналогічних на ринку і завоювати довіру споживачів.

б) утворює колективну інтелектуальну власність, захищаючи продукт від підробки й дозволяючи об'єднанню виробників спільно користуватися перевагами цього продукту із доданою вартістю.

Це право захищається міжнародними угодами, європейським і українським законодавством. Управління цим правом інтелектуальної власності належить асоціації виробників відповідного продукту. Іншими словами, жоден виробник, який знаходиться за межами географічної зони, ідентифікованої у специфікації продукту, не має права використовувати зареєстровану назву продукту. Більше того, таким виробникам забороняється вказувати на пакуванні написи «у стилі», «типу», «за методом», «як вироблений у», «імітація», «зі смаком і ароматом», «схожий на» або «подібний на» щодо назви зареєстрованого ГЗ.

в) дозволяє зберегти традиційну технологію виробництва.

Адже саме традиційна технологія лягає в основу специфікації, і всі виробники, які хочуть використовувати ГЗ, зобов’язані її дотримуватися.

г) допомагає збільшити обсяги збуту і вийти на нові ринки за межами зони виробництва.

Завдяки контролю якості і сертифікації продукту до нього зростає довіра споживачів, які готові платити більше за безпечну, якісну, натуральну і традиційну продукцію.

Всі зазначені чинники зрештою мотивують споживачів купувати продукти з ГЗ і платити за них більше, ніж за аналогічні продукти індустріального виробництва, а виробникам - заробляти більше.

д) приваблює туристів.

Продукти з ГЗ є елементом кулінарної спадщини народу і свого роду смачним сувеніром. Саме тому туристам цікаво відвідати місця виробництва цих особливих продуктів і спробувати культуру місцевих жителів на смак.

В чому інтерес сільських територій (територіальних громад)?

Реєстрація ГЗ не тільки відкриває виробникам нові торговельні можливості, а й допомагає зберегти місцеві традиції, підвищує туристичну привабливість сільських територій та сприяє їх розвитку.  

З одного боку, виробництво продуктів з ГЗ допомагає зберегти традиційний промисел як економічний вираз ідентичності певної території. Тобто сприяючи виробництву автентичних якісних продуктів, ГЗ водночас сприяють збереженню автентики виробничих процесів та зайнятості місцевого населення.

В той же час, успіх продуктів з ГЗ сприяє розвитку суміжних сфер: еногастрономічного туризму, виробництву сувенірної продукції, ресторанному та готельному бізнесу, а разом з ними, знову таки – зростанню зайнятості місцевого населення і збільшенню прибутків як місцевого бізнесу, так і місцевих бюджетів.

Перспективи українських ГЗ

Географічні зазначення допомогли здобути світову славу таким продуктам, як шампанське, коньяк, сири рокфор, пармезан і багато інших. Україна є потужною аграрною країною, виробником продуктів харчування, тому існують хороші перспективи для реєстрації вітчизняних ГЗ.

31 серпня 2018 року  була зареєстрована перша в Україні асоціація, метою діяльності якої є просування й захист вітчизняного продукту з географічним зазначенням -  Асоціація виробників традиційних карпатських високогірних сирів. Асоціація прийняла рішення зареєструвати «гуцульську овечу бриндзю» як перше географічне зазначення для сиру в Україні.

19 лютого 2019 року зареєстрована друга українська асоціація з управління географічним зазначенням -  Асоціація карпатських ватагів - з метою управління географічним зазначенням "гуцульська коров'яча бринза". 

12 лютого 2019 року в Херсоні відбулася установча конференція Асоціації виробників херсонського кавуна, яку створено з метою управління географічним зазначенням "херсонський кавун ".

14 лютого 2019 року в Криничному на Одещині відбулася установча конференція першої в Україні асоціації виробників вина, що опікуватиметься розвитком зони виноробства, реєстрацією та контролем географічних зазначень щодо вина – Асоціації виноградарів та виноробів "Придунайська Бессарабія".

27 лютого 2019 року відбулися установчі збори Асоціації виробників мелітопольської черешні, створеної з метою управління географічним зазначенням "мелітопольська черешня".

Інтерес виробників до реєстрації ГЗ на їхню продукцію зростає, тож перелік асоціацій – а згодом і зареєстрованих ГЗ – постійно зростатиме.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наш менеджер проконсультує
ava
Менеджер

Вгору